Fülsüketítő zaj a metróban
A nagy fővárosok rendkívül sokféle látnivalót, gazdag kulturális életet és nagyon eleven, egyben zajos környezetet nyújtanak. Különösen a metró mindennapos fémes csikorgása fülsüketítő és könnyen nem kívánt következményeket okozhat a fülek számára.
Az amNEWYORK újság és Dr. Christ Herget, audiológus egy tesztet végzett New York metróhálózatán. Manhattan különböző megállóiban hangerősségmérővel mérték a tapasztalható decibeleket. A Times Square megállójánál és egy másik kisebb állomásnál a zajszint elérte a 92-102 decibelt. Összehasonlításképp ez az érték megfelel egy légkalapács és egy közelben repülő helikopter hangerejének. Habár ez a hangerősség csak 15 perc elteltével ártalmas, ennél hosszabb időnél mégiscsak káros és halláscsökkenést eredményezhet.
Az elmúlt évtizedekben szerencsére hoztak olyan intézkedéseket, melyek a zajt korlátozzák. Az éles kanyarok sínpályáit rendszeresen olajozzák, csendes vonatkerekeket és testre szabott fékezőrendszert használnak, így csökkentik a nyikorgó fékek hangját. Sok esetben segít a pályák simasága is. Ennek ellenére sok dolgozót érint a halláskárosodás.
Németországban is ismert az általános zajszennyezés problémája, és foglalkoznak a vasúti közlekedés behatárolásával. Az európai nagyvárosokban növekvő zajszennyezés késztette az Európai Uniót, hogy szabályozza annak mértékét. A terv célja csökkenteni a zajterhelést.
Berlin városa a zajvédelem érdekében olyan intézkedéseket és javaslatokat dolgozott ki, melyekkel a berlini közlekedési zaj csökkenthető. Mivel a helyi lakosok jól ismerik a lakókörnyezetüket, támogatóan fogadták a terveket.
Végül a metró építésénél nem gondoskodtak a kölni dómot érő rezgésekről. Az újabb 5-ös vonal elkészülése óta minden zaj behallatszik az épületbe. A sínek jobb elhelyezésével kell megoldani az épület védelmét a rezgésektől.